Kundservice: 08-683 33 00 / E-post: hydraulik@wahlstrom.se

VI GER HYDRAULIKEN UNIKA FUNKTIONER OCH EGENSKAPER

UniCarriers

Stig Wahlström har utvecklat hydraulikventilen till UniCarriers nya reachtruckserie Tergo. Det specialdesignade ventilblocket bildar hjärtat i systemet och sköter alla hydrauliska rörelser i trucken. ”Alla ler när de får köra trucken”, berättar Bengt Andreasson på UniCarriers.

”Därför att den är så smidig och fungerar så bra. Även med tomma gafflar. När man rör ett reglage händer precis det som önskas och du har direktkontakt med gafflarna. Det innebär att du får bättre kontroll och precision i arbetet när grejerna stannar precis där de ska. Det gör också att truckförarna arbetar effektivare med högre precision och hastighet.”

”Utan att skryta så tycker vi att det här är den bästa reachtrucken på marknaden”, berättar Bengt Andreasson, som arbetar på UniCarriers konstruktionsavdelning för hydraulik.

Han talar om det senaste tillskottet i Tergoserien som gick i serieproduktion för drygt två år sedan. ”Detta är slagskeppet bland reachtruckar enligt oss”, fortsätter han. En riktigt optimerad pallförflyttare. Den lyfter 0,8m/s och kan hantera laster upp till 2,5 ton. Den används framför allt inom distributionen i detaljhandeln. De här truckarna går i treskift dygnet runt, vecka efter vecka, år efter år. Det är riktiga slitvargar”.

Snabb och proportional sänkning av gafflarna vid låga tryckfall

Bengt som arbetar med produktvård, vilket i praktiken innebär kostnads- sänkningar och teknikförbättringar, fortsätter: ”Utmaningen var att få till en snabb och proportional sänkning av gafflarna vid låga tryckfall. Det är mycket olja som ska undan när gafflarna sjunker. En gaffeltruck är av naturen oftast lite ryckig, så här gäller det att få till en väldigt mjuk och stabil gång. Vi gjorde en genomlysning av hela marknaden på ventiler och valet föll på Stig Wahlström. De vann ju pristävlingen och sedan har de följt upp med både kvalitet och leveranssäkerhet.”

Föraren kan använda tre funktioner samtidigt

Bland fördelarna i den nya serien finns exempelvis en 6 procents lägre batteriförbrukning för hydraulsystemet. Ventilerna är uppbyggda som ett modulsystem beroende på hur många funktioner du behöver. Reach, tilt och side shift, upp till 13 meters lyfthöjd med mera. Föraren ska dessutom kunna använda tre funktioner samtidigt. ”Det har varit en lång utvecklingsresa med flera tekniker från båda företagen som fungerat väldigt bra”, fortsätter Bengt Andreasson.
”Vi har jättehöga krav, på allt från exempelvis låg ljudnivå till reglerbarhet och snabbhet. Stefan var nere hos oss veckotal ibland och ändrade på ventilerna så det skulle passa våra krav. Vi hade i praktiken en extra konstruktör i Stefan. Dessutom var det ett mycket trevligt samarbete”, säger Bengt. ”Vi fortsätter nu samarbetet med flera modeller som är under utveckling.”

Stefan Sääf är key accountansvarig på Stig Wahlström och arbetar med bland annat UniCarriers. Han är teknisk säljare som även arbetar med en hel del produktutveckling med hjälp av CAD. Han har samarbetat med UniCarriers i många år och har hjälpt till med hela ventilsystemet.

Alla ler när de kör trucken

”Alla ler när de får köra trucken”, berättar Bengt. ”Därför att den är så smidig och fungerar så bra. ”

”Det är dynamiken i vårt samarbete som varit viktig. Vi har tagit fram exakt vad UniCarriers behöver. Eftersom vi har egen blockproduktion kan vi specialdesigna allt för dem. Produkterna måste även få plats fysiskt. Vi har utformat produkterna och utnyttjat varenda tillgänglig millimeter i utrymmet”, avslutar Stefan.

Huvudventilen är det ventilblock som bildar hjärtat i systemet och sköter alla hydrauliska rörelser i trucken. Den styr över alla rörelser, som t ex lyft och sänk, reach, tilt, sideshift, klämfunktioner och andra tilläggsfunktioner.

UniCarriers är en av världens ledande tillverkare av truckar

UniCarriers i Mölnlycke är en del av en världsomspännande koncern. Från en blygsam start i grundaren Knut Jacobssons tvårumslägenhet i Göteborg 1958 är man idag den sjunde största tillverkaren av truckar i världen. Dock har man hållit fast vid sina Göteborgska rötter och har all utveckling och tillverkning lokaliserad till Mölnlycke utanför Göteborg.